The music visualisation “ECHO – Eine Sonosphäre” by Franziska Hauber and Michael Gamböck in a spherical projection is designed
for the consideration in VR-glasses. A bassy HipHop-Instrumental is visualized by a journey through a vinyl disc. The viewer can experience a record in a way, that he has never seen before in real life. He is the needle of a record player, gliding along in the groove of the record and seeing deposited dust. In this dust the individual hairs do have their separate movements. During the trip the realistic image of the disc will change into a more abstract version with changing shapes and colors.
The song is specially written for the project by the artist Thomas Simonetti, based in Augsburg. He has reinterpreted an old song of
his for this purpose. A great inspiration for the music visualization is the analogue character of the vinyl disc and the attendance of the FullDome-Festival in Jena. Watching several films in the planetarium, especially the program “Sphere” by Robot Koch and Mickael Le Goff, helped developing some ideas. One of the scenes in “Sphere” is the afflatus for the third scene in ECHO.
One significant difference of ECHO compared to other VR-Productions is the use of depth of field. The viewing eye is directed and
influenced by this conceptional method. The visuals are mainly designed in Autodesk Maya 3D, using the renderer Redshift realizing realistic and abstract content. The video is tested with HTC Vive and HTC Vive Pro, but it’s also possible to demonstrate the visualization in the Google Cardboard or in a planetarium.
“ECHO – Eine Sonosphäre” von Franziska Hauber und Michael Gamböck ist eine 360°-Musikvisualisierung für VR-Brillen. Die Bachelorarbeit entstand an der Hochschule Augsburg im Studiengang Interaktive Medien. Ein basslastiges HipHop-Instrumental-Lied vom Augsburger Künstler Thomas Simonetti wird durch eine visuelle Reise in einer Schallplatte dargestellt. Die Betrachtenden dürfen eine Schallplatte so erleben, wie sie sie zuvor noch nie gesehen haben und es im realen Leben nicht möglich ist. Sie tauchen an die Stelle einer Schallplattennadel, welche eine Rille der Platte entlang gleitet und sehen abgelagerten Staub auf mikroskopischer Ebene. Im Lauf der Reise werden die Betrachtenden das realistische Bild der Schallplatte hinter sich lassen, da sie sich in zu der Musik bewegenden Formen und Farben auflöst.
Jeder Medieninteressierte soll sich von den räumlichen Welten beeindrucken lassen. Jeder Musikliebhabende soll die Musik spüren, visuell wahrnehmen und die nostalgische Welt der Schallplatten erleben. Jeder Kunstinteressierte kann mit eigener Kreativität die abstrakten Szenen interpretieren.
Hier kannst du meine designtheoretische Ausseinandersetzung
zum Musikvideo nachlesen: Bachelorarbeit als PDF
Franziska Hauber
Bachelor of Arts - Interaktive Medien
Installation, Lettering, Logo-Design, Raumkonzept, Type-Design, Art-Direction
Kommunikation in Raum, Schrift, Zeichen und Netz